tisdag 6 juli 2010

LMS SOM TUGGUMMI

nu läser jag om lärplattformar, eller engelskans LMS. det är något som jag verkligen kan se mig själv använda i framtiden och som jag tror kommer bli en allt viktigare del i skolarbetet - både för lärare, elever och föräldrar.

det finns dock ett väldigt stort problem, som jag ser så här i inledningsstadiet av mina studier, då jag misstänker att detta ytterliggare kommer att späda på segregationen. alla medelklasskids, som redan tidigare klarar skolan, kommer att klara den lättare med LMS. men de som inte har ett datorrum hemma, de som inte har fri tillgång till internet, de som redan är eftersatta - vad händer med dem? ja, vi kan inte bara hela tiden se till de svagastes behov, men jag tycker att ett varnande finger är på plats. LMS får inte helt ersätta den mänskliga kontakten, får inte bli en ursäkt för att elever ska göra lärarens arbete.

företagen eller utvecklarna till plattformarna går givetvis all in på det här och säljer sina idéer. så här tuggummipoppigt kan LMS framställas:



2 kommentarer:

  1. Lite läskig film :) En fördel med LMS borde vara att fler elever kan delta i egen takt så att lärare får tid över till de elever som behöver hjälp. Inte ta bort fysiska hjälpen utan ge mer tid åt de som faktiskt behöver hjälp IRL.

    SvaraRadera