tisdag 27 juli 2010

2c

jag funderar lite över projektarbetet (uppg. 2c). vet inte riktigt hur jag ska ta mig an det, hur det ska fungera med att IKT-verktygen blir en tillgång och inte ett "nödvändigt ont".

tänkte utföra uppgiften i höst, under min VFU. ett problem är att jag inte vet när eller med vilken klass, eller vilket tema som ska behandlas. så här har jag tänkt i alla fall:

En möjlighet är att göra ett grupparbete som sträcker sig över ett visst tema (Medeltiden), där klassen arbetar med olika perspektiv (ekonomi/kultur/idéer). De redovisar vad de gjort och hur långt de kommit genom en blogg som alla kan se och kommentera inför varje lektion. Under lektionerna diskuteras bloggarna muntligt, och vägledning och tips ges av hela klassen. Delmomentet examineras med en muntlig presentation, i betyget vägs även aktivt deltagande in.

men jag vet inte, vi får se vad de säger på kursen Digital kompetens, och vad de säger på skolan jag ska vara.

3 kommentarer:

  1. Men, det låter som en jättebra idé. Jag har gjort en enkätundersökning, som tar upp IT-utvecklingen och verktygsanvändning inom ämnet matematik och hur man ur ett specialpedagogiskt perspektiv kan se på det:)... Gjorde min enkät i Google Docs...funkade RÄTT bra...:(...men, varning... Man kan INTE spara eller ladda ned enkäten som ett dokument (infoga som bilaga), utan man får kopiera den...och klistra in...ser knäppt ut...men:(... Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det svåraste är att få 2c inlämningen godkänd gud vad kittsliga de är. Hur blev ni godkända.

    SvaraRadera
  3. tack för tipsen om google docs. de är lite kitsliga lärarna, men det är väl främst 2c som är viktig. hade varigt jobbigt om man började på något som visade sig vara fel sen. jag har inte skickat in något, mer än vad jag skrev här i bloggen. ska fixa med litteratur och sånt innan jag skicka in för bedömning.

    SvaraRadera