måndag 19 juli 2010

ATT FOSTRA FÖR FRAMTIDEN

idag gick jag upp vid halv7 - de lata dagarna är förbi. min sambo gick till jobbet och jag satte igång med tvätten. har plöjt lite youtubevideos medan maskinerna snurrade i källaren och det här är vad jag fick ut av dem:

M.Wesch är och förblir en utmärkt förklarare/lärare. i dagens video, som jag tror kallas Learning in New Media Enviroments, var det centrala budskapet att det viktiga är hur vi använder nya medier. MW visade på likheter i medieanvändning i Papua Nya Guinea och de problem som vi ställs mot när vi går in i den nya digitala tidsåldern (i brist på andra ord för nutiden han vill beskriva). de som vi har stora förhoppningar om att allt ska lösa sig och bli bättre.

men, detta är, eller kan var, en otrolig kulturchock som gör oss vilsna och oförstådda. det avgörande är hur vi tar oss an detta nya, och aktivt deltar, för annars hamnar vi vid sidan av. idag är kunskap oändlig och åtkomlig över allt. (NÄSTAN, och det är här frågor om integritet, säkerhet, demokrati etc. kommer in i bilden - vad ska vara synligt och vad ska vara dolt.) för pedagoger blir det viktigt att låta elever delta och skapa kunskap. detta låter nästan trivialt nu för tiden, men det är svårt att upprätthålla.

D.Wiley pratar i videon Open Education and the Future om hur öppna läroresurser möter samma problem som människan ställdes efter boktryckarkonstens inträde. detta knyter an till mitt förra inlägg (Come on, Create) och DW menar att vi är inne i en kultur av "egoism" eller egendom, där vi vill hålla fast i det vi själva vet - det vi skapat, det vi lärt oss etc. våra lagar skyddar oss på samma sätt som kyrkan skyddade översättning av biblar till modersmål på 15oo-talet. nu, när kunskap kan delas, dvs. ges bort utan att den försvinner (5 ooo personer kan läsa samma bok, samtidigt). vår uppgift blir att använda tekniken för att komma framåt, inte för att stärka det som fanns förut. han menar att lagarna måste ändras, för att vi ska kunna använda tekniken i utbildningen. för framtiden, inte för då tiden. eleverna växer in i framtiden, de ska inte fostras in i dåtiden.

den stora frågan är hur vi ska kunna förbereda nästa generation? och den svaras bäst genom att lära oss den nya tekniken. inte för teknikens skull, men för potentialens.

här är ett bevis på att de unga redan kan använda det vi måste lära oss, det är intuitivt:
ett första möte med Ipad.


e

1 kommentar:

  1. Bra inlägg! Det är precis som du skriver, en viktig fråga...hur skall vi pedagoger argera i frågor som rör IT??? Jag vet inte, men jag tror en viktig del av lärandet (med stöd av IT) måste grundas i ngn from av kompetensutvecking (då det gäller den äldre generationens lärare, som jag sälv). Jag menar, hur många av dagens pedagoger känner sig trygga med IT och hur många kan tänka sig byta ut de trygga läromedlen mot Internet? Visst är det en märkligt framtid vi står inför, om man tänker på vilka förändringar lärarkåren står inför?

    PS
    Jag du har fått en följeslagare...

    SvaraRadera