lördag 17 juli 2010

COME ON, CREATE!

det är galet hur komplicerade lagar är. jag har läst ett par timmar nu om lagar och regler på internet, och vad som gäller med öppna lärresurser (OER). det är svårt att veta vad som gäller, hur man får visa saker och var. exempelvis så verkar det tillåtet att visa bilder i ett klassrum, men inte i ett digitalt klassrum som en läroplattform. detta betyder att jag inte kan lägga upp en lektion på skolans intranät så att elever kan lära sig. det vore väldigt bra för elever som inte kan koncentrera sig i klassrummet om de fick fler tillfällen, men detta är alltså otillåtet.

det är nästan så att jag blir förbannad på sådant. varför ska skolan vara så sjukt uniform och bara rikta sig till en viss sorts elev? vi har redskap nu som skulle kunna göra det enklare för olika individer, men det är inte tillåtet. vi får inte hjälpa. det är något ruttet i staten världen.

i alla fall. jag tror att det går att komma ifrån detta lagens skruvstäd genom vad som kallas "creative commons" och liknande märkningar. vad dessa gör är ungefär att det ger en upphovsperson möjlighet att dela med sig av sitt verk. och med dessa skulle jag alltså kunna använda en PPT som hjälp för de som vill läsa hemma, eller någon annanstans. den galet bra sidan Wikimedia commons gör att det är relativt enkelt att hitta bilder och annat som går att använda. multimediabyrån har oxå en del att bidra med.

min poäng är att det finns sätt att komma runt problem med vad som kan visas, men det är lite svårt, vilket gör att många lärare inte orkar eller kan dela med sig av sina lektioner på arenor som passar många elever mer en ett klassrum. när jag blir lärare, om gud vill, så ska jag försöka spränga klassrummets väggar och slänga ut de fina bänkraderna och militärkulturen genom fönstret. inte bokstavligt menat.

det gäller att skapa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar