söndag 29 augusti 2010

ATT BESLAGTA ELEVERS VERKTYG

någon gång måste vi säga stopp! det är hutlöst hur elever idag uppför sig i klassrummet, där de är för att lära sig, där de är för att utvecklas. det är närmast kränkande mot lärarkåren, mot deras föräldrar och mot samhället i stort, hur de intresserar sig av annat än det som de är där för.

hur många gånger har vi inte sett över ett klassrum och trott att de jobbar med uppgiften framför sig? hur många gånger har vi haft fel?

pennan är roten till det onda. problemet är att det inte går att se om den används för att anteckna och lära. eleverna kan lika gärna, vilket i realiteten ofta är fallet, använda detta verktyg till att skriva lappar till kamrater eller rita bilder som inte har någon som helst relevans till det vi försöker lära ut. och hur mycket pengar läggs inte årligen på att rusta upp bänkar, böcker och andra delar av skolans egendomar? jag har också varit med om unga pojkar som använder pennan som om den vore en trumpinne.

jag kommer alltså härmed att beslagta de pennor jag ser och lämna tillbaka dem vid slutet av dagen. det eviga raspandet av blyerts mot papper är störande! tacka vet jag mobiltelefonen som åtminstone är tysta och inte stör de som behöver lugn och ro.

2 kommentarer:

  1. Det kanske är dags att se över om man skall ha katederundervisning eller mer digitalt och vilken typ av övningar man ger. Dvs övningar som skall göras på lektion, under en viss tid, lämnas in - med ikt verktyg - individuellt. Problemet är hur kontrollerar man att eleverna lämnar in individuellt? Och inte sms eller mailar varandra lösningar. Orkar lärarna med 35 stycken olika frågeställningar ? Vem har ansvaret att eleverna och lärarna lär sig, förstår och arbetar med respekt. Som man lär sig uppföra sig i skolan - uppför man sig på arbetsplatsen ...

    SvaraRadera