torsdag 26 augusti 2010

KVALITETSSÄKRING

det finns en chans att gömma sig inom lärarkåren. kanske är det här lösningen på många problem:

Most Likely to Succeed - How do we hire when we can't tell who's right for the job?


en förenkling av texten kan se ut så här:
1. det finns dåliga lärare och det finns bra.
2. det är lika svårt som inom andra yrken (am. fotboll, finansbranschen) att förutspå hur bra en lärarstudent kommer att vara som lärare.
3. inom dessa yrken finns det urvalsmekanismer efter att personen börjat arbeta, men denna mekanism finns inte inom lärarkåren.
4. för att förbättra utbildningen i skolan borde lärare bedömas efter att de börjar arbeta, inte innan.

eller vad säger ni? och hur skulle en sådan testmekanism se ut? i dagens hysteriska betygsinflation kan inte det gärna vara grundande.

2 kommentarer:

  1. Man skulle ju önska att alla de som blev färdigutbildade lärare också var lämpliga lärare - annars har vi slösat med skattemedel och den stackars lärarstudenten har slösat bort år av sitt liv ...

    Jag är lite osäker på vad du menar är problemet: vad gör (eller inte gör) dessa lärare som gör dem olämpliga? Och varför finns inte samma urvalsmekanism bland lärare som bland andra yrkesgrupper? (Jag känner flera lärare som bara har något års mindre arbetserfarenhet och de har fortfarande väldigt lösa anställningsformer och -villkor, trots att de är duktiga, uppskattade av eleverna och jobbat i flera år. Det verkar finnas massor med möjligheter, särskilt i dessa "arbetsbrist-tider" att vraka och välja bland de färdiga och yrkesarbetande lärarstudenterna.) Eller är det bara det att du vill kunna ställa högre krav på lärare (eftersom vi har ett av de mest viktiga jobben som finns)?! Eller är det så att du vill göra dig av med de äldre lärarna - de som börjar närma sig pensionen efter många års trogen tjänst? ;-)

    Eller vad menar du?

    SvaraRadera
  2. jag menar inte så mycket, mer än att det var intressant läsning. jag får för mig att, som författaren oxå menar, det är svårt att ta reda på vilka de bättre och de mindre kvalificerade lärarna är i dagens skolsystem. alltså, att de som anstränger sig mest och gör bäst ifrån sig inte får tillräckligt med cred för vad de gör utan behandlas som alla andra.

    SvaraRadera