onsdag 18 augusti 2010

MAJOR BJÖRKLUND

det finns få människor som jag tycker så illa om just nu, som jag gör om vår kära skolminister. jag förstår honom inte. eller ska jag kanske säga, jag förstår inte den skolpolitik som folkpartiet för.

vad jag faktiskt förstår är att de är inga onda människor, de vill inte illa. men, hur kan de då vilja återinföra en lång rad företeelser som vi kämpat bort under de senaste 50 åren. någon borde skicka SIA-utredningen till dem - inte för att de inte känner till den, men för att på minna om hur det var när alla satt i raka bänkrader och uppförde sig, och med våld lärde sig av magister.

att de ens använder ord som flumskolan borde få oss att reagera. men vi är tysta. vi måste låta barn vara barn.

hur ska folkpartiets skolpolitik göra vårt samhälle bättre, mer humant? vad är det de vill åstadkomma?

vi lär oss av andra, det som andra vet. så stannar samhällen. vi borde lära oss att vara barn, konsten att ha fel, att vara kreativa, att skapa - inte att följa. en kompis till min skrev på facebook att hon tyckte det var underligt att valaffischerna var felstavade. hon tog fram sin kajalpenna och ändrade det, som för att hjälpa. nu står det rätt: "Forntiden börjar i klassrummet".

6 kommentarer:

  1. Jag är lärare och jobbar i skolan (gymnasiet). Två av mina barn går i skolan (mellanstadiet resp lågstadiet) och många av mina vänners barn gör det. Tyvärr tycker jag att folkpartiets beskrivning av skolan till stora delar stämmer. Det behövs tydligare regler och konsekvenser i skolan. Elever kallar sina lärare och klasskamrater för fula ord, slåss och struntar i att göra sina skoluppgifter.

    Min erfarenhet är dessutom att allt för många barn tränar sig allt för lite i att läsa, skriva och räkna.

    Jag har besökt många lektioner och funnit att en del elever (även s.k. normalbegåvade) smiter ifrån skolarbetet på ett systematiskt sätt utan att någon reagerar. En del elever kommer och går som de vill. Duktiga elever får inga utmaningar, utan gör veckans beting på en halvtimme och lämnas sedan vind för våg.

    Jag har sett goda exempel på undervisning också. Duktiga lärare, som är engagerade, kunniga, ställer krav och har koll på vilka som har gjort vad och som kan vad och vilka som behöver hjälp och som ger en kombination av piskor och morötter.

    Men jag har sett alldeles för många lärare låta lektionerna bli vad de blir, noll koll, hög ljudnivå och bråk, plagieringar som godkänns, planlöst jobbande eller systematiskt smitande.

    Det är viktiga saker vi talar om: våra barns framtid!

    SvaraRadera
  2. Jag ser dessutom en tydlig tendens från skolans sida att man vill lägga över allt mer ansvar för skolarbetet på föräldrarna. Vi ska systematiskt jobba med barnen hemma.

    I gengäld hävdar skolledare att skolans uppgift är att skapa "goa och generösa människor".

    Många föräldrar jobbar för mycket (eller är för okunniga eller oengagerade) för att kunna axla bildningsansvaret. Det blir inget jämlikt samhälle om vi fortsätter så här. Klassresor kommer att bli omöjliga.

    Ja, nu ska jag hålla tyst en stund ... men jag kändes att det behövdes lite motvikt efter ditt brandtal mot folkpartiets skolpolitik. Det är mycket som inte fungerar i den svenska skolan i dag. I alla fall på allt för många håll. Det beror säkert på många faktorer. Oavsett vilket måste vi ta tag i det nu: våra barn är värdefulla: de är framtiden!

    SvaraRadera
  3. väl talat, Charlotta. skolan är på många håll inte så bra som den kan vara. frågan är, kärnan av problemet är, på vilket sätt skolan ska förbättras. en grundinställning hos mig är att skolan är en rättighet, inte en skyldighet, och det är just allt tvång som läggs på elever, och som du formulerade bra, även på föräldrar. något av det dummaste björklund föreslagit var att föräldrarna ska med in i klassrummet...

    i alla fall. jag tror inte på tvång. jag tror inte att personer växer av att piskas.

    SvaraRadera
  4. Jag hör dina synpunkter på min arbetsplats varje dag. Jag håller dock inte med. Skolministern skjuter över målet som vanligt men han gör åtminstone något. Problemet är väldigt djupt, skolan speglar samhället och det är tyvärr inte många vuxna utanför skolan som ser det. Det är svårt att tillrättavisa någon i och utanför skolan nuförtiden, utan att personen känner sig kränkt och kommer med ett snabbt otrevligt svar. Det jag ser i skolan är socialdemokraternas politik, alla skall vara likadana, alla kan, alla vill. Det har varit fult att ha specialklasser, för herregud någon kan känna sig kränkt. Skolan är idag en förvaringsplats för barn i första hand, lärarna skall till varje pris ( ialla fall dyrköpt) pris behålla eleven i klassrummet. Priset får lärarna och de övriga eleverna betala i form av dålig arbetsmiljö och sämre inlärningsmöjligheter. Kommunfullmäktige i min kommun klubbade igenom nu att lärarna skall ha 3h mer undervisningstid i månaden, mentorstiden, rättning av na-proven och övriga uppdrag ligger i vår tjänst obetald from nu. Ytterligare ett bevis för att undervisning som jag är ytterst anställd för kommer ännu längre ner på skalan över vad som är viktigt. Jag vet inte vad Folkpartiet tänker om det, de påstås ju ha ett nära samarbete med lärarförbunden. En sak är i alla fall säker, Jag röstar BLÅTT, och hoppas sossarna aldrig kommer tillbaka och förstör oss ännu mera.

    SvaraRadera
  5. Jag är tyvärr inte alltför insatt i politik men skulle jag gissa så har skolan aldrig (jämför med min egen skoltid) varit så full av engagerade, kreativa elever som den är idag. Jag har begränsad erfarenhet men upplever de elever som jag dagligen ser, som ansvarsfulla och att de med inlevelse försöker att göra något av sin skoltid. Mig oroar de "duktiga" elever som sitter still i bänken och accepterar en undervisning som de varken förstår eller känner att de kommer att ha nytta av. Hur ska de klara sig i livet efter och bidra till Sveriges framtid?
    Jag kan ibland undra om Björklund någonsin oroar sig för dessa elever..Men visst är det bra att politiker bryr sig om och vågar diskutera skolan.

    SvaraRadera
  6. Kanske är det fel med skolPLIKT - kanske borde eleverna istället ha skolRÄTT(ighet)?!

    SvaraRadera