tisdag 1 juni 2010

HUSGUDAR

det var en dokumentär på tv igår. jag hade ganska låga förväntningar, men det var inte så många pekpinnar om skönhet och internetanvändning som beskrivningen av dokumentären antydde. det var ett ganska enkelt upplägg: "girl meets boy, boy turns bad, girl becomes brave".

det som slog mig var, förutom att världen är helt galen, att det är omöjligt att skydda sig. jag visste det här innan jag sett på tv4, men i samband med att jag läser den här kursen blev det ännu tydligare att vi bara har några få alternativ.
  1. vi struntar i allt, flyttar ut till skogen och skaffa oss ett potatisland
  2. vi faller tillbaka till ett slags urtillstånd, skaffar vapen, låser in oliksinnade
  3. vi försöker se världens goda, skaffar en husgud som vi ber till och hoppas på det bästa
det går inte att vara rädd, för allt, hela tiden. eller, det går inte att leva om man är rädd. det vi faktiskt kan göra är att försöka höja levnadsstandarden i världen och hoppa att det smittar av sig så att framtidens människor lever lite lite bättre än vi.

och alla vet (hoppas jag) att roten till allt ont är ojämlikhet. pengar må vara ett medel för detta men det är inte pengars fel i sig. det är val snart. må det ske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar