måndag 7 juni 2010

NOVVUS ORDO SECLORUM

idag skulle jag ta det piano, och vaknade sent av att en vän ringde. vi drack frukost på söder och pratade om VM. det var en skön start på sommaren. annars så tänkte jag bara skriva lite idag. och okynnesläsa en bok som inte har något med utbildning, kunskap eller något jag räknar som nyttigt.

jag tänkte skriva en slags ordlista, med begrepp som handlar om den här kursen. för att jag själv bättre ska förstå och så att andra kan säga var jag tänker fel. men det får bli imorgon, för nu är klockan redan halv fyra och det är snart dags att laga mat.

idag blir det bara två filmer, på temat den nya världen, som jag tänkte skriva något kort om. det finns galet bra sidor med intressanta filmer som jag kan länka, men det får bli en annan dag.

  • den första filmen är från Kunskapens Dag, 2007 tror jag. den är gammal, men aktuell. Fredrik Härén pratar om två världar, och hur insnöade vi är på vår egen kultur. likt Odysseus skriker vi att vi inte behöver någon hjälp, likt Odysseus ska vi vandra utan riktning.
  • den andra filmen är en tankeväckande vision om detta århundradet kommer att utvecklas, efter att världen blivit platt. platt i den bemärkelsen att det finns inga murar kvar som skymmer sikten. Thomas Friedman berättar om sin bok, och globalisering 3.0 - där individerna, inte länder eller företag, är globala.
dessa två filmer är bra för att de ger en välbehövd spark i röven på alla oss som tror att kulturen börjar och slutar i solnedgångens civilisation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar