tisdag 19 juli 2011

Renässans

det franska ordet renaître betyder ungefär "att födas på nytt". de flesta av oss förknippar ordet renässans med den epok inom västerländsk historieskrivning som följer efter epoken medeltiden och som startade upp "den nya tiden". som med de flesta epokindelningar är detta en efterkonstruktion - när vi idag talar om att vi är inne i datoråldern så är det troligen bara en förhoppning till att vi kommer att benämnas vid framtidens universitet som "tiden då datormaskinen uppfanns och tog över samhället" och inte "världskrigens eller massmordens tidsålder". vad som återföddes ca. år 1500 var antikens konster och vetenskaper. "den nya tiden" började med en återfödelse av den antika tidens idéer. historiens cirklar och spiraler. vi är mönstersökande djur.

i mitt förra inlägg, för närmre ett år sedan, använder jag det bibliska talesättet en koloss på lerfötter som en metafor för skolan eller sthlms stads bräckliga infrastruktur. för att inte uttömma den abrahamitiska mytologin kan jag hänvisa till grekisk mytologi och säga att mina högt flygande ambitioner om projektarbetet kom för nära solen och jag föll svedd ner till marken. jag förbannade skolans konservatism och stoppade IKTn i frysen.

nu är det kanske dags för att värma upp liket. låt oss hoppas att det inte blir en frankensteins skapelse, utan mer som fåret Dolly.

jag avslutar med en film om vännen google:


Multisource political news, world news, and entertainment news analysis by Newsy.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar