lördag 11 september 2010

YEPS OCH TELEFONHJÄLP

nu har jag börjat springa igen. kondisen är ruskigt off och man är ju inte 25 längre. men det känns bra. hoppas det håller i sig.

projektarbetet har börjat rulla. eller kanske snarare, börjat glida ifrån att har legat på is en tid. Demokrati med IKT-verktyg. blir nog bra.

annars har jag jobbat med YEPS de sista veckorna. "...för att kunna hantera tänkbara dilemman som uppstår i skolmiljö". det är mycket kvasi-moralfilosofi på föreläsningar och seminarier, men det är ändå bra att kontextualisera teorier, och ge dem ett konkret sammanhang. efter en föreläsning, som tog upp hedersproblematiken, blev jag så förbannad att jag gick omkring och skämdes. föreläsaren visade upp hur vi i svea ska tänka om detta om jag kände högervindar och 30-tal. tanken var att flickan i ett dilemma skulle följa sin egen vilja och gå emot traditionen hemifrån. dilemmat fokuserade dock inte så mycket på flickan i fråga utan på den stackars lärare som tvingades smutsa ner sina händer. "tänk vad synd det är om läraren som tog ställning, om nu flickan straffas efter att ha smutsat ner familjens heder...", "vi i västerlandet är minsann de duktiga, och vi ska rädda världen med vår individualitet".

jaja.

nu är vi inne på Professionella samtal, och det är verkligen givande. jag är dålig på det där, och har klarat mig väl i livet av att 1) mmm:a i mellanåt, och 2) spinn vidare på det sista ordet personen sa. "men vad menar du med ledsen..?". "vilken god lyssnare du är!", men att hålla tyst är inte att lyssna. i alla fall går vi igenom en Samtalsmodell (Hägg & Kouppa, 2007) som handlar om hur man ska vägleda den som talar genom att klargöra och problematisera det som sägs. det är svårt, men kul.

sen har syster nr 2 börjat plugga. det är svårt, säger hon, och jag lider lite med henne. hon är inte dum alls, men från en annan utgångspunkt än vad som kanske krävs för distansstudier. jag försöker hjälpa, men det är svårt över telefonen och när frågor som "Men vad är Power Point?" och "Jag förstår inte vad de menar med PodCast!" kommer upp så känner jag mig hopplöst verklighetsfrånvänd.

det är inte bra att åka båt!


http://www.youtube.com/watch?v=Aw_qwwb9k1Q&feature=player_embedded

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar