fredag 28 maj 2010

ZIMBARDO

jag är helt tagen av psykologiska experiment. jag känner inte till särskilt många, men de jag sett eller läst om, de är jag helt fascinerad av. de som jag har tagit störst del av är Dr Zimbardos experimet, där det som kallas för ondska brukar vara i fokus. eller kanske snarare, de experiment som jag, och sådana som jag, sett är centrerade kring ondska.

det mest kända är the Stanford Prison Experiment. han har även följt upp sina studier med vad han kallar för the Lucifer effect som blev känt för min när bilderna får Abu Dhabi exploderade i medierna och den amerikanska ledningen oväntat skyllde ifrån sig. det var givetvis några få som uppträdde dåligt. det är ju alltid några få som förstör för den stora massan. eller hur?!

nu, idag, kom jag över en ny insikt av Zimbardo.

förenklat kan det sägas att vad han vill visa är att vi har olika "time perspectives", vilket i förlängningen gör att vi missuppfattar varandra, vi tror att vissa är dumma eller barnsliga när det egentligen bara handlar om olika tidsuppfattningar, enligt Z.


något väldigt intressant är det som sägs om inlärning och skolan, ca. 5 minuter in i filmen. om hur skolans uppgift tycks vara att "to take present oriented little beasts and (try to) make them more future oriented". det gamla förödande försvaret som vissa lärare använder, det här kommer du att ha nytta av sen, du får lita på mig. förödande, och närmast ett brott mot barns rättigheter.

jag säger inte att Z.s teorier är absoluta, men de är tankeväckande. de förenklar och förbättrar vår världsuppfattning. en annan slogan som Z använt förut är psychology is not excusology, vilket här får en annan innebörd, men som ändå klargör vad jag vill säga. det går inte att gömma sig bakom teorier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar