torsdag 27 maj 2010

ANGÅENDE OBJEKT

objektet för kemi är grundämnen. objektet för psykologi är människans själsliv. vad är objektet för historia? för lärande? vad är det som studeras när vi studerar till att bli lärare?

jag tänker så här:

mitt arbete som lärare är att lära ut. jag kan saker som andra inte kan och som jag ska få dem att kunna. detta ska jag göra genom att för det första skapa en miljö som passar för lärande, alltså en trygg eller harmonisk relation till eleverna, och bland eleverna. för det andra så krävs en situation där lärande är möjligt, vilket i högsta grad beror på vilket grundperspektiv jag har på lärande. hur lär sig människor? jag tror, i alla fall nu, att wygotskijs teorier om relation mellan språk, social kontext, aktivitet med mera är en bra grund att stå på. och detta medför alltså att en situation där detta får ta plats. hur detta ska gå till, vet jag inte riktigt ännu. utöver så studeras en massa andra saker – om hur vi ska sätta betyg etc. – men objektet för mina nuvarande studier tycks vara lärandet. men inte i en psykologisk eller kognitiv bemärkelse, mer, lärandet i praktiken. kan synliggörandet av tänkandet vara objektet för mina studier, och i sånna fall, hur relaterar detta till kursen om digital kompetens?

vad är objektet för den här bloggen? vad är det är tänkt att lära oss när vi bloggar? troligen så är det inte bloggandet i sig, utan bara att vi ska tvingas sitta framför datorn, på internet, och få en känsla för qwerty och det som vi så naivt benämner internet 2.0.

frågan kvarstår alltså. vad ska jag fylla bloggen med? vad ska jag ägna tid åt? det verkar som att jag ska fylla den med en massa frågetecken. funderingar. kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar