måndag 8 augusti 2011

AHA

fick en enkel men tydlig och stor tanke i morse: lärares förhållningssätt till IKT borde vara som relationen till etik.

lärares etiska dimension är dubbel, alltså både att vi ska lära ut etik och värden som "frihet", "jämlikhet" (vad dessa värden nu kan betyda) och att vi lärare även har en skyldighet att lära ut på ett etiskt sätt eller med icke kränkande metoder. även om det bästa sättet att motivera elever till att lära sig tyska glosor är att tvinga de som inte klarar läxan att framför klassen hånas (eller varför inte det klassiska spöstraffet) så är detta inte ett etiskt gångbart eller accepterat tillvägagångssätt.

på samma sätt borde kanske IKT ses, alltså att vi både ska lära ut hur ny teknik kan användas för kommunikation så har vi en skyldighet att använda IKT i undervisningen. det handlar om att visa ett gott föredöme, men oxå om att göra det som enligt våra värderingar är bäst. vi bör vara etiska, vi bör använda IKT.

givetvis är det inte alltid en fördel att dra IKT eller etik för långt: vi kan inte bara kramas och acceptera varandra i skolan, och vi kan inte bara använda bloggar eller slänga ut pennorna genom fönstret.

som ett gott exempel kan jag nu dela med mig av de två böckerna som jag tagit mest intryck av i sommar (klicka och titta!):





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar